Viral Mangga Asamboi

Assalamualaikum..

Kat FB skang ni semua dok shout resepi mangga asamboi ni tapi belom pernah tengok orang selpi sambil makan mangga asamboi ..mungkin sebab muka rasa tak senonoh bila bende masam masuk mulut kot..hehehe... aku agaknye je..

Kebetulan semalam opismate sodokahkan mangga muda kaw kaw kat aku..
Tenung gambar sambil airliur menjejes dah nih..kekekeee.. tu belum buat jeruk lagi ..






















Total ada dalam 6 biji mangga muda..

Maka on the way balik keje terus singgah mymydin kat bukit jelutong untuk beli bebahan nak buat mangga asamboi ni..beli asam boi jek pon..

Sekali kawwww rase??








































Licinnn..ya pe deqqq!!
Fenomena sangat nihh..
Terkulat kulat aku mikio kat mane nak cari asam boi..tak penah terpikir dek akal tetibe asam boi dah sold out..

Last-last cari kat kedai runcit letchu kat area umah aku jekk..
Nasib baik ada..
sepeket rm 0.50.. aku beli 5 peket.. total RM2.50
























Bebahan :
1. mangga muda (any types janji masam)
2. Asam boi (kuantiti mengikut citarasa anda) *aku punye 5 peket
3. gula (sukatan mengikut citarasa kemanisan anda. aku taruk 5 sudu merah nun)
4. Garam secubit untuk tambah lemak masin.
5. Cili Api (4-5 biji ) *Tiada dalam gambar. ini optional. aku tak de list no 5 nih..

Resepi ni aku derhakakan sikit.. tak taruk cili api..
Alasan, untuk kudap kudap bersama anak-anak..
kang letak cili api, aku jek la yang makan.. pastu aku sorang jek la yang memerut ke toilet..
tanak tanak..

Total kos adalah rm 2.50 sahaja. tu pon untuk asamboi..
mangga muda free jek aku buat jeruk, kalau nak beli, bek aku beli mangga manehh.. tak koser nak buat jeruk dengan harga mangga yang mahaii kebeno..heheeee..

Sekarang ni pon ada orang jual. sebekas rm15-rm 20 kot..

Caranya :

Potong mangga seperti di gambar.



Gaulkan semua bebahan sampai sebati.
Siapp!!
Masukkan dalam bekas untuk disejukkan dalam peti ais..
sejuk sejuk makan memang powerrr..
besok pagi dah boleh makan sambil ngadap tivi..
ohsemm!!

terliurr sudahh..
*resepi ni khas untuk menggemar benda benda masam..
yang kurang nak masam tu harap tengok jek la..
hehehee..

**Sape lagi nak sodokahkan mangga muda kat aku?? sila pm..hehehe..**
Selamat mencuba !
Yours Truly ;P

2 Comments

asam boi dengan mangga tengah popular...
:: CIKVIVA :: said…
haritu carik mangga tak jpe..tu yg buat pakai jambu batu..